Toiminta

Loimu tukee jäsenyhdistyksiään taloudellisesti ja toiminnallisesti

Taloudellinen tuki

Rekisteröityjen Loimun jäsenyhdistysten on mahdollista hakea toimintaansa perusavustusta, joka on noin 4 euroa/jäsen. Hallitus päättää tuen suuruuden vuosittain.

Lisäksi yhdistykset ja verkostot voivat hakea vuoden mittaan erikseen määriteltyinä hakuaikoina erillistä lisäavustusta, jonka tulee olla kohdennettu tiettyyn tarkoitukseen, kuten tapahtumaan, koulutukseen jne. Liitto avustaa jäsenyhdistyksiään vain jäsenyhdistysten ammattiliittojäsenten osalta. 

Vuoden 2017 perusavustus on maksettu. Lisäavustukset on hakupäivän 2.6.2017 päätetty ja laitettu maksuun. Seuraavan kerran lisäavustusta voi hakea 12.9.2017 mennessä jätettävällä hakemukseksella.

Lue lisää

Jäsenrekisteri ja viestintä

Katseluoikeus jäsenrekisteriin ja jäsenkirjeet

Loimu tarjoaa yhdistysten hallituksille katseluoikeuden Loimun jäsenrekisteriin. Loimun rekisteristä yhdistyksen edustaja saa yhdistyksen jäsenten ajantasaiset yhteystiedot ja jäsenrekisteristä on myös mahdollista lähettää jäsenille jäsenkirjeitä ja sähköposteja. Jäsenrekisteriyhteys on tilattu jäsenrekisteritoimittajalta. Ilmoitamme Loimun jäsenyhdistyksille heti kun yhteys on käyttövalmis.

Yhdistykselle oma sähköpostiosoite

Loimu suosittelee, että yhdistykset ottavat käyttöön esim. gmail-sähköpostin. Samalla yhdistys saa käyttöönsä tilaa Google Drivesta, jonne yhdistys voi tallentaa omia dokumenttejaan koko hallituksen käytettäväksi.

Arkistointi

Yhdistys voi pitää joko sähköistä tai paperiarkistoa.  Loimu ei arkistoi yhdistysten toimintaa tai dokumentteja. Sähköistä arkistoa on helppo ylläpitää esim.  pilivipalveluissa (Google Drive, DropBox). Paperiarkistoa voi säilöä mm. Toimihenkilöarkistoon

Verkkosivut

Loimu suosittelee, että jäsenyhdistysten käyttävän verkkosivuinaan WordPress-pohjaisia sivuja. WordPress on verkosta löytyvä edullinen ja helppo verkkosivujen luonti- ja päivitysjärjestelmä, jota monet yhdistykset ja mm. bloggaajat käyttävät juuri sen helppouden ja edullisuuden vuoksi.

 Lue lisää 

Yhdistyksiin liittyminen

Loimu ohjaa jäsenten kyselyt yhdistyksiin liittymisestä suoraan jäsenyhdistyksiin eli Loimun kautta ei yhdistyksiin voi liittyä. Jäsenyhdistyksen hallituksen tulee hyväksyä uudet jäsenet ja ilmoittaa jäsenet hyväksymisen jälkeen Loimun toimistolle Eila Ruonalalle (eila.ruonala (at) loimu.fi) Loimun rekisteriin vietäväksi.

Loimun verkkosivuille tulaan koostamaan tietoa Loimun jäsenyhdistyksistä sekä niihin liittymisestä.

Jäsenmaksulaskujen postitus

Loimu tukee jäsenyhdistystensä jäsenmaksujen perintää postittamalla yhdistyksen jäsenmaksun maksutiedot yhdessä Loimun jäsenmaksulaskun kanssa. Maksut ohjataan suoraan yhdistyksen omalle tilille.

Yhdistysten vuoden 2017 jäsenmaksulaskut on postitettu. Mikäli sinulla on kysyttävää Loimun yhdistysten jäsenmaksulaskutuksesta, ole yhteydessä Loimun toimistoon Päivi Toivoseen (paivi.toivonen (at) loimu.fi).

Mallisäännöt

Loimu tarjoaa jäsenyhdistyksilleen käyttöön mallisäännöt. Mallisääntöjen käyttöönotto ei ole edellytys yhdistyksen Loimun jäsenyydelle. Mikäli jäsenyhdistys poikkeaa mallisäännöistä, sen tulee lähettää sääntöesityksensä lausunnolle liittoon ennen niiden toimittamista Patentti- ja rekisterihallitukseen . 

Lisätietoa mallisäännöistä

Koulutus ja verkostoituminen

Loimu järjestää koulutusta sekä verkostoitumistilaisuuksia jäsenyhdistystensä hallinnoille sekä tukee jäsenyhdistyksiä niiden toiminnan kehittämisessä.  Loimu ei kustanna jäsenyhdistysten ammattiliittoon kuulumattomien toimihenkilöiden järjestökoulutusta esimerkiksi Loimun omissa tilaisuuksissa tai TJS:n koulutuksissa.

Loimun ensimmäinen järjestökoulutusta yhdistysten puheenjohtajille pidettiin 6.5.2017 Helsingissä. 

Vakuutukset

Loimun järjestövakuutus kattaa myös Loimun jäsenet myös Loimun jäsenyhdistyksen järjestämässä virallisessa tapahtumassa. Lisätietoa vakuutuksen ehdoista vakuutusyhtiö Turvasta.  

 

 

 

 

 

Loimu

Mikonkatu 8 A, 8.krs
00100 Helsinki
Puh. 09 6226 850
loimu@loimu.fi

Toimiston yhteystiedot

© 2017 Loimu