Toiminta

Loimu tukee jäsenyhdistyksiään taloudellisesti ja toiminnallisesti

Taloudellinen tuki

Rekisteröityjen yhdistysten on mahdollista hakea yleistä toiminta-avustusta, joka on noin 4 euroa/jäsen. Lisäksi yhdistykset ja verkostot voivat hakea erillistä kohdennettua avustusta tiettyyn tarkoitukseen, kuten tapahtumaan, koulutukseen jne. Liitto avustaa jäsenyhdistyksiään vain jäsenyhdistysten ammattiliittojäsenten osalta. 

Vuoden 2017 yleinen toiminta-avustus on maksettu. Tapahtumakohtaista avustusta yhdistykset ja verkostot voivat hakea 2.6.2017 mennessä.

Lue lisää

Jäsenrekisteri ja viestintä

Katseluoikeus jäsenrekisteriin ja jäsenkirjeet

Loimu tarjoaa yhdistysten hallituksille katseluoikeuden Loimun jäsenrekisteriin. Loimun rekisteristä yhdistyksen edustaja saa yhdistyksen jäsenten ajantasaiset yhteystiedot ja jäsenrekisteristä on myös mahdollista lähettää jäsenille jäsenkirjeitä ja sähköposteja. Jäsenrekisteriyhteys on tilattu jäsenrekisteritoimittajalta. Ilmoitamme Loimun jäsenyhdistyksille heti kun yhteys on käyttövalmis.

Yhdistykselle oma sähköpostiosoite

Loimu suosittelee, että yhdistykset ottavat käyttöön esim. gmail-sähköpostin. Samalla yhdistys saa käyttöönsä tilaa Google Drivesta, jonne yhdistys voi tallentaa omia dokumenttejaan koko hallituksen käytettäväksi.

Arkistointi

Yhdistys voi pitää joko sähköistä tai paperiarkistoa.  Loimu ei arkistoi yhdistysten toimintaa tai dokumentteja. Sähköistä arkistoa on helppo ylläpitää esim.  pilivipalveluissa (Google Drive, DropBox). Paperiarkistoa voi säilöä mm. Toimihenkilöarkistoon

Verkkosivut

Loimu suosittelee, että jäsenyhdistysten käyttävän verkkosivuinaan WordPress-pohjaisia sivuja. WordPress on verkosta löytyvä edullinen ja helppo verkkosivujen luonti- ja päivitysjärjestelmä, jota monet yhdistykset ja mm. bloggaajat käyttävät juuri sen helppouden ja edullisuuden vuoksi.

 Lue lisää 

Yhdistyksiin liittyminen

Loimu ohjaa jäsenten kyselyt yhdistyksistä suoraan yhdistyksiin. Uudet yhdistyksen jäsenet hyväksyy yhdistyksen hallitus, joka ilmoittaa jäsenet hyväksymisen jälkeen Loimun toimistolle Eila Ruonalalle (eila.ruonala (at) loimu.fi) Loimun rekisteriin vietäväksi.

Loimun verkkosivuille tulaan koostamaan tietoa Loimun jäsenyhdistyksistä sekä niihin liittymisestä.

Jäsenmaksulaskujen postitus

Loimu tukee jäsenyhdistystensä jäsenmaksujen perintää postittamalla yhdistyksen jäsenmaksun maksutiedot yhdessä Loimun jäsenmaksulaskun kanssa. Maksut ohjataan suoraan yhdistyksen omalle tilille.

Yhdistysten vuoden 2017 jäsenmaksulaskut on postitettu. Mikäli sinulla on kysyttävää Loimun yhdistysten jäsenmaksulaskutuksesta, ole yhteydessä Loimun toimistoon Päivi Toivoseen (paivi.toivonen (at) loimu.fi).

Mallisäännöt

Loimu tarjoaa jäsenyhdistyksilleen käyttöön mallisäännöt. Mallisääntöjen käyttöönotto ei ole edellytys yhdistyksen Loimun jäsenyydelle. Mikäli jäsenyhdistys poikkeaa mallisäännöistä, sen tulee lähettää sääntöesityksensä lausunnolle liittoon ennen niiden toimittamista Patentti- ja rekisterihallitukseen . 

Lisätietoa mallisäännöistä

Koulutus ja verkostoituminen

Loimu järjestää koulutusta sekä verkostoitumistilaisuuksia jäsenyhdistystensä hallinnoille sekä tukee jäsenyhdistyksiä niiden toiminnan kehittämisessä.  Loimu ei kustanna jäsenyhdistysten ammattiliittoon kuulumattomien toimihenkilöiden järjestökoulutusta esimerkiksi Loimun omissa tilaisuuksissa tai TJS:n koulutuksissa.

Loimun ensimmäinen järjestökoulutusta yhdistysten puheenjohtajille pidettiin 6.5.2017 Helsingissä. 

 

 

 

 

 

Loimu

Mikonkatu 8 A, 8.krs
00100 Helsinki
Puh. 09 6226 850
loimu@loimu.fi

Toimiston yhteystiedot

© 2017 Loimu