Teknologiaa lisätyn todellisuuden tuotteisiin 

Dispelix on yksi suomalaisen fotoniikkaosaamisen menestystarinoista. Vuonna 2011 VTT:n suojissa käynnistynyt ja 2016 itsenäiseksi irronnut yritys kehittää lisätyn todellisuuden näyttöteknologiaa kuluttajatuotteita valmistaville asiakkailleen.

Yhtiön tuote on silmien eteen sijoitettava läpinäkyvä lasilinssi, jolle voidaan projisoida kuvaa mistä hyvänsä lähteestä. 

– Linssi hyödyntää valon diffraktio-ilmiötä, sillä siinä muokataan valoaaltoa ja sen kulkua linssin pinnalle tehdyillä nanorakenteilla eli hiloilla, toimitusjohtaja Antti Sunnari kuvaa.

– Valo johdetaan pienestä, pienimmillään pikkurillin pään kokoisesta projektorista lasin sisälle, missä se liikkuu kokonaisheijastusten avulla. Pinnan nanorakenteet ohjaavat valon kulkua ja kytkevät sen oikeassa kohdassa ulos katsojalle näkyväksi kuvaksi.

Dispelixin teknologia soveltuu läpinäkyvyytensä ja keveytensä vuoksi erityisen hyvin integroitavaksi silmälaseihin, joihin sen asiakkaat ovat kehittämässä erilaisia lisätyn todellisuuden sovelluksia.

Tuotteen vahvuuksia ovat kyky näyttää kuvat täysvärisinä sekä ohuus ja keveys, jonka ansiosta lopputuotteesta saadaan kevyt ja silmälasi­mainen. 

– Ohuimmillaan alustaksi riittää vain 0,3 millimetrin paksuinen lasi, jonka päälle tarvitaan vielä näköä korjaavia ja silmäturvallisuutta varmistavia kerroksia. Rakenteet optimoidaan supertietokoneella itse tekemällämme laskentaohjelmalla.

Sovelluksia ensi vuonna

Ensimmäisten asiakasyritysten valmistamien kuluttajatuotteiden odotetaan tulevan markkinoille 2023 aikana ja lisätyn todellisuuden kuluttajamarkkinan käynnistyvän toden teolla vuosikymmen puolivälin aikoihin. Asiakasyritykset sijaitsevat Pohjois-Amerikassa ja Aasian isoissa teollisuusmaissa.

Dispelix toimii kehitysrahoituksella, jota se on saanut kymmeniä miljoonia dollareita. Lisää kuitenkin tarvitaan vielä. 

– Lisätyn todellisuuden menestykseen uskotaan maailmalla laajasti. Esimerkiksi lisätyn todellisuuden englanninkielisestä metaverse-nimestä uuden nimensä ottanut Meta eli entinen Facebook investoi alan kehitykseen vuosittain 10 miljardia dollaria. Myös muut teknologiajätit ovat investoineet samankokoisia summia teknologian kehittämiseen.

Ensimmäisessä vaiheessa nähdään sovelluksia navigointiin sekä älykellon, sykemittarin ja matkapuhelimen tarjoaman informaation tarkasteluun näkökentässä. Varsinainen markkina on kuitenkin paljon laajempi.

– Mihin tarvitset enää läppärin tai puhelimen näyttöä tai televisiota, jos sinulla on päässäsi normaalin näköiset ja normaalisti toimivat silmälasit, joihin on integroitu tietokonenäyttö? Kun näihin kaikki näytöt korvaaviin sovelluksiin päästään, kaupalliset mahdollisuudet ovat aivan toista luokkaa. 

Lataa artikkeli

  • Tämä artikkeli (pdf)