Talvien ja ilmaston puolesta

Kansainvälisen Protect Our Winters (POW) -yhteisön Suomen-osasto perustettiin ympäristöaktivisti Niklas Kaskealan aloitteesta vuonna 2015. 1 500 jäsenen, 15 000 someseuraajan ja 30 lähettilään yhdistys kannustaa talviurheilun ja -ulkoilun ystäviä ilmastonmuutokseen vaikuttaviin päätöksiin päivittäisessä elämässään ja viemään ilmasto­viestiä eteenpäin.

Viestintäasiantuntija Saara Böökin mielestä järjestö on saanut rikottua vihreän kuplan sen suhteen, kenelle ja missä ryhmissä se puhuu ilmastonmuutoksesta. 

– Ykkösvoimavaramme on yli miljoona talviurheilua aktiivisesti harrastavaa suo-
malaista, joita ilmastojärjestökenttä ei muuten tavoittaisi näin kattavasti. Se on
todella iso taustavoima meille, Böök sanoo. 

– Puhumme ilmastosta talvien ja talviurheiluyhteisön toiminnan kautta – käytännössä puhumatta ilmastosta. Talviliikunnan harrastajien ohella kohdistamme viestimme myös niille, jotka saavat elinkeinonsa talvesta tai muodostavat kulttuurinsa sen ympärille.

Saara Böök

POW viestii talvien suojelusta, joka on näille ihmisille oikeasti tärkeää ja liikuttaa heitä. 

– Puhumme asioista aina positiivisen kautta. Talvet tuovat hyvinvointia, iloa, kokemuksia ja muistoja. Tämä tunneperäinen linkki vahvistaa viestiemme perillemenoa, Böök selittää.

– Ilmastonmuutoksesta on pitkään puhuttu pelkillä numeroilla ja kovan tieteen argumentein. Me keskitymme sen sijaan ratkaisukeskeisesti hyvään elämään planeetan rajoissa.

Vaikka uskomme olevamme rationaalisia toimijoita, tieteen sanoittaminen vaatii meiltä myös tunneperäisen viestinnän läsnäoloa.

– Enää ei tarvitse todistella, että ilmastonmuutos on tosiasia. Sen sijaan keskitymme tarjoamaan ratkaisuja, joilla sitä torjutaan. Ja se tekee viestinnästä helposti lähestyttävää.

Väittely siitä, onko ilmastonmuutoksen torjuminen yksilön vai yhteiskunnan rakenteiden vastuulla, on Böökin mielestä turhaa. Molempia tarvitaan muutoksen aikaansaamiseksi. 

– Poliittiset muutokset eivät tule ilman kulttuurisesta muutoksesta lähtevää painetta.

Ratkaisuja ja kanavia

POW:n tärkeä strateginen painopiste on kestävä matkailu ja liikkuminen, jossa se tekee yhteistyötä lukuisien eri tahojen kanssa. Suomessa isommat hiihtokeskukset sijaitsevat pohjoisessa ja suuri osa harrastajista etelässä. Sillä on siten merkitystä, miten hiihtolomille matkustetaan. 

– Hiihtomatkailu on iso päästönlähde. Emme halua vain kertoa, miten pitää menetellä, vaan pyrimme osallistamaan ja valjastamaan talvien ystävien yhteisön – yritykset, seurat ja urheilijat – viemään viestiä, Böök selittää.

– Hiihtokeskukset ovat meille kumppaneina todella iso voimavara kestävien matkustustapojen esille tuomisessa, sillä he tavoittavat valtavan suuren yleisön. Heidän kauttaan meille myös välittyy tieto siitä, mitä kentällä tarvitaan. 

Konkreettisista onnistumisista tieto leviää nopeasti.

Hieno yksittäinen onnistuminen oli Helsingin Lumilautailijoiden kanssa tammikuussa 2023 toteutettu kokeilu, jonka aikana urheilijat ja valmentajat matkustivat julkisilla kulkuneuvoilla Leville kisoihin jakaen somekanavissaan tietoa ja inspiraatiota matkasta ja kestävästä liikkumisesta.

– Innostavat kokeilut, jotka näyttävät kivalta ja jotka herättävät porukassa halun päästä mukaan, ovat konkreettisia onnistumisia, joista tieto leviää tehokkaasti, Böök sanoo.

– Jos saamme yhteisön käymään itse keskenään tätä keskustelua, se on vahva voima, jolla muutetaan talvilajikulttuuria sisältä päin. Sitä varten meillä on urheilija- ja luovia lähettiläitä, ja pian myös tiedelähettiläitä. Vaikuttajayksilöt, kuten Enni Rukajärvi tai Matti Suur-Hamari, ovat hekin todella iso muutosvoima. 

Lataa artikkeli

  • Tämä artikkeli (pdf)