Usein kysyttyä jäsenyydestä ja jäsenmaksuista

Onko sinulla kysyttävää jäsenyydestä tai jäsenmaksuista? Tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin.

Jäsenyys

  • Ilman muuta! Yrittäjänä saat jäsenmaksusi alennettuun hintaan.

    Lue lisää yrittäjän jäsenyydestä

    Muistathan tutustua myös Akavalaiset Yrittäjät AKY ry:n etuihin ja palveluihin, joihin Loimun jäsenenä olet oikeutettu.

  • Jäsen on liiton sääntöjen mukaan velvollinen maksamaan jäsenmaksut jäsenyysajaltaan. Pyrimme aina löytämään yhteisen ratkaisun jäsenen kanssa tilanteessa, jossa maksamattomia maksuja on kertynyt, jotta jäsenyys ei katkeaisi. Jos tarvitset maksusuunnitelmaa jäsenmaksujesi suorittamiseksi, ole yhteydessä jäsenpalveluumme jasenasiat@loimu.fi.

    Jäsenmaksun maksamatta jättäminen ei ole eroilmoitus.

    Liiton hallitus voi erottaa jäsenen, joka ei ole maksanut erääntyneitä jäsenmaksujaan ja joka ei ole sopinut liiton kanssa muusta menettelystä. Huomioithan, että kassan jäsenyys päättyy aina siihen päivään, johon asti jäsenmaksu on maksettu, mutta liitosta eropäiväksi tulee se, johon asti jäsenyys on ollut voimassa.

  • Käyttäjätunnus: Jäsennumerosi tai Loimun jäsenrekisterissä oleva sähköpostiosoitteesi.

    Salasana: Salasanaa ei ole määritetty etukäteen, vaan pääset luomaan itsellesi salasanan ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä. Voit tilata itsellesi uuden salasanan kirjautumisikkunassa olevan  ”Tilaa itsellesi uusi salasana” -linkin kautta.

    Sähköpostisoitteeseesi lähetetään varmistuskoodi, joka sinun tulee syöttää seuraavalle sivulle. Selainta tai välilehteä ei saa sulkea missään vaiheessa prosessia.”

    Lue lisää ohjeita salasanan palauttamiseksi

  • Liiton jäsenyyden voi päättää ainoastaan jäsenen henkilökohtaisella kirjallisella ilmoituksella. Eroilmoitukseksi riittää vapaamuotoinen sähköpostiviesti osoitteeseen jasenasiat@loimu.fi. Erota voi ainoastaan ilmoituksen saapumiskuukauden lopusta eli ei takautuvasti. Jäsenmaksuvelvollisuus jatkuu kirjallisen irtisanoutumiskuukauden loppuun asti. Jäsenmaksun maksamatta jättäminen ei ole eroilmoitus.

Jäsenmaksut

  • Voit saada alennusta, kun tulosi ovat alhaiset esim. jos jäät työttömäksi, työsuhteesi muuttuu osa-aikaiseksi, jäät perhevapaalle, apurahalle, opintovapaalle tai vuorotteluvapaalle.

    Alennusta voit hakea ottamalla yhteyttä jäsenpalveluumme jasenasiat@loimu.fi.

    Lue lisää alennusperusteista

  • Tarkista meiltä onko alennusjaksosi ajan tasalla olemalla yhteydessä jäsenpalveluumme jasenasiat@loimu.fi niin katsotaan tilanteesi yhdessä.

  • Voit jäädä odottamaan päätöstä alennetusta maksusta. Jos et ole saanut päätöstä parin viikon sisällä, ole yhteydessä jäsenpalveluumme jasenasiat@loimu.fi.

  • Voit tarkistaa oman jäsenmaksutilanteesi ja maksuviitteesi kirjautumalla Loimun jäsensivuille tai kysymällä jäsenpalvelustamme jasenasiat@loimu.fi.

  • Voit vaihtaa jäsenmaksulaskusi paperilaskusta ympäristöystävälliseksi e-laskuksi omassa verkkopankissasi.

    Katso ohjeet e-laskun tilaamiseksi

  • E-lasku huomioi voimassa olevan maksuperusteen mukaisen kokonaissaldon koko kuluvan kalenterivuoden osalta ja jakaa jäljellä olevan saldon jäljellä oleville kuukausille tasaeriin. Näin ollen, jos sinulla on maksamatonta maksua aiemmilta kuukausilta, se lisätään automaattisesti tuleviin maksuihin.

  • E-lasku huomioi voimassa olevan maksuperusteen mukaisen kokonaissaldon koko kuluvan kalenterivuoden osalta ja jakaa maksut tasaeriin kuukausittain. Tästä syystä e-laskun summa muuttuu, mikäli sinulta on jäänyt maksu välistä tai maksuperusteesi muuttuu kesken vuoden.

Työttömyyskassa

  • Työttömyyskassaamme Erkoon voit liittyä ilmoittamalla asiasta jäsenpalveluumme jasenasiat@loimu.fi.
    Työttömyyskassaan liittyminen on mahdollista, kun aloitat palkkatyön. Ilmoita meille tällöin työn alkamispäivä ja työnantajan nimi. Huomaathan, että kassaan voit liittyä aikaisintaan ilmoituspäivästä, et takautuvasti.

    Lue lisää työttömyyskassasta!

  • Työttömyyskassaan voit liittyä vain ollessasi palkkatyössä. Jos olet jo ennen apurahakauttasi liittynyt työttömyyskassaan, kassan jäsenyys jatkuu, mutta apurahakausi on niin sanotusti ylihypättävää aikaa eikä siten kerrytä työssäoloehtoa.

  • Työttömyyskassan vaihtuessa kassojen jäsenyyksien välillä saa olla enintään 30 päivää, jotta työttömyysturvasi jatkuu katkeamatta. Jos et tällä hetkellä ole palkkatyössä ja vaihdat liittoa, niin säilytä aiemman kassan jäsenyys. Voit vaihtaa kassaa vain ollessasi työ- tai virkasuhteessa. Jos olet epävarma, ole yhteydessä jäsenpalveluumme. Kaikissa tilanteissa eroa vanhasta kassasta vasta saatuasi jäsenyysvahvistuksen liitosta.

    Liittyessäsi Loimuun ilmoita, haluatko liittyä myös Erko-työttömyyskassaan.

Matkustus ja työskentely ulkomailla

  • Vakuutus on voimassa Suomesta ulkomaille tehtävillä vapaa-ajanmatkoilla sekä vapaa-ajalla tehtävillä kotimaanmatkoilla, jotka ulottuvat vähintään 50 kilometrin etäisyydelle vakuutetun asunnosta, työpaikasta tai vapaa-ajan asunnosta. Vakuutus on voimassa yhtäjaksoisesti enintään 45 vuorokautta matkan alkamisesta. Jos olet epävarma, tarkista asia suoraan Turvan palvelunumerosta 01019 5110.

    Lue lisää Loimun kattavista vakuutuseduista

  • Vakuutustodistuksen saat tilattua Turvan sivuilta. Todistuksen voi tilata myös Turvan palvelunumerosta 01019 5110. Lisäksi todistuksen saa tarvittaessa heti mukaan Turvan kaikista palvelutoimistoista.

  • Vakuutusturva kulkee kätevästi aina mukanasi TaskuTurva-sovelluksessa. TaskuTurva on Turvan asiakkaiden ja Turvan vakuuttamien ammattiliitojen jäsenten oma mobiilisovellus. Sen avulla tunnet vakuutusturvasi entistä paremmin ja voit tarkastella vakuutuksiasi missä ja milloin vain.

    Katso latausohjeet ja lisätiedot

    Lisäksi löydät matkavakuutuskortin Loimun Member+ -verkkopalvelusta

  • Vaikka paperitodistusta ei ehtisi saada matkalle mukaan, vakuutus on silti voimassa. Tällöin ulkomailla hoitolaitoksen kanssa asioidessa auttaa, jos mukana on SOS-matkahätäpalvelun numero +358 1019 5111. Sinne kun soittaa ja kertoo olevansa Loimun jäsen, he auttavat laskutusasioissa, mahdollisessa kotiinkuljetuksen järjestämisessä, voivat kertoa hoitolaitokselle Loimun vakuutuksen kattavuuden ym.

  • Loimulla on voimassa yhteispohjoismainen vierasjäsensopimus, vierasjäsensopimus, jonka perusteella saat kohdemaan sisarliiton palvelut, kun olet maksanut Loimun jäsenmaksun. Ilmoita asiasta meille jasenasiat@loimu.fi

    Lisätietoja pohjoismaisesta vierasjäsensopimuskesta

  • Kun muutat ulkomaille, varmista aina säilyykö työttömyyskassan jäsenyys ja ole yhteydessä Loimuun jasenasiat@loimu.fi. Ulkomailla asuessasi saat myös alennusta Loimun jäsenmaksusta.

    Lue lisää ulkomailla työskentelystä 

Löysitkö etsimäsi?

Jos et, ota yhteyttä jäsenpalveluumme

  • Jäsenpalvelut

    Puhelinpalvelu kesä- ja elokuussa maanantaista torstaihin klo 10 – 12. Heinäkuussa puhelinpalvelu on suljettu.